14 nieuwe pilootstudierichtingen ‘Duaal Leren’ van start in Limburg
De Vlaamse regering bereidt met proefprojecten de brede invoering van ‘Duaal Leren’ voor. In ‘Duaal Leren’ volgen leerlingen een arbeidsmarktgerichte studierichting waarbij ze een aanzienlijk deel van de opleiding leren op een concrete werkplek. Vlaanderen wil hiermee in de voetsporen treden van landen zoals Duitsland en Zwitserland waar duaal leren al decennia een gevestigd systeem is dat erg gewaardeerd wordt door zowel werkgevers, leerlingen, ouders en scholen. Heel wat werkgevers zijn daar al lang vragende partij voor.
Duaal leren is in Vlaanderen vorig jaar van start gegaan. De proeftuinen situeren zich in het arbeidsmarktgerichte segment van het technisch en beroepssecundair onderwijs, van elektromechanica, chemische procestechnieken, elektrische installaties en onderhoudsmechanica, over lassen-constructie, ruwbouw en dakwerker tot brood- en banketbakkerij of groenaanleg en -beheer.
In Limburg ging het vorig jaar over een zestal opleidingen, maar voor het schooljaar 2017-2018 komen daar 14 pilootstudierichtingen bij. Een overzicht:
- Agnetencollege Peer: haarverzorging duaal
- CLW Genk: lassen-constructie duaal, ruwbouw duaal
- GO! technisch atheneum 3 (Hotelschool Hasselt): brood- en banketbakkerij duaal, hotelreceptionist duaal
- Sint-Augustinusinstituut Bree: kinderbegeleider duaal
- KTA II Hasselt: zorgkundige duaal
- PTS Maasmechelen: ruwbouw duaal
- Syntra Limburg - Campus Genk: ruwbouw duaal
- Syntra Limburg - Campus Genk: dakwerker duaal
- Syntra Limburg - Campus Hasselt lassen-constructie duaal, haarverzorging duaal, kinderbegeleider duaal, onderhoudsmechanica duaal
- Technisch Heilig-Hartinstituut Tessenderlo: chemische procestechnieken duaal, elektromechanische technieken duaal
- VTI Beringen: elektrische installaties duaal
- WICO campus Sint-Maria Neerpelt: kinderbegeleider duaal
Dankzij duaal leren kunnen leerlingen leren in een reële context met de meest actuele technieken die beschikbaar zijn. Voor werkgevers is duaal leren een manier om potentiële werknemers aan te trekken en om met een frisse blik naar de eigen werking te kijken.
Duaal leren kan echter maar lukken met de nodige engagementen van scholen én van ondernemingen. Enkel met voldoende kwaliteitsvolle werkplekken, kan duaal leren een realistische optie worden voor leerlingen in het Limburgse onderwijslandschap.
Heeft u interesse om jongeren de kans te geven om deels bij u op werkvloer te leren? Dan kan u terecht bij SYNTRA Vlaanderen dat van de Vlaamse Regering de opdracht kreeg werkgevers te informeren over wat het inhoudt om een leerling op te leiden op de werkvloer in het kader van duaal leren.
Meer informatie: http://www.syntravlaanderen.be/duaal-leren-in-vlaanderen en http://onderwijs.vlaanderen.be/duaal-leren