Het Expertisecentrum Familiebedrijven lanceert vandaag een compleet nieuwe smartblog over familiebedrijven die kennis van experten bundelt en de bedrijven een spiegel wil voorhouden en een kompas wil aanreiken over welke richting ze moeten inslaan. Deze speciaal ontwikkelde smartblog en in het bijzonder de ‘FamX’-rubriek bundelt de deskundigheid en visies van tal van experten en familiale ondernemers in expertenartikels en in korte filmpjes. Dit helpt familiebedrijven de juiste keuzes te maken in hun weg naar continuïteit. Het Expertisecentrum Familiebedrijven, dat recent ook zijn team verder versterkte, zet hiermee een verdere stap in een complete dienstverlening richting familiebedrijven. Uit onderzoek van VKW Limburg blijkt trouwens dat familiebedrijven zich meer en meer bewust zijn van het sociaal en economisch voordeel dat zij kunnen halen door zich te uiten als een trots familiebedrijf.
Een bevraging van VKW Limburg bij 800 Limburgse familiebedrijven leert dat familiebedrijven zich meer en meer bewust zijn van het sociaal en economisch voordeel dat zij kunnen halen door zich te uiten als een trots familiebedrijf. “Het familiebedrijf bewust als een sterk merk promoten, kan indirect leiden tot betere prestaties omdat medewerkers zich meer betrokken voelen door een sterkere identificatie met de waarden van het familiebedrijf”, zegt directeur Koen Hendrix.
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan 90% van de respondenten van oordeel zijn dat de factor familiebedrijf wel degelijk een belangrijke rol speelt in het succes van het bedrijf. Eén op twee bedrijven uit zich al sterk als een familiaal bedrijf. “Zij doen dit op diverse manieren in hun communicatie zowel intern als extern, waarbij ook de historiek van het bedrijf als een troef wordt uitgespeeld”, aldus nog Koen Hendrix.
Eén op twee familiebedrijven vindt dat de lange termijn visie het meest onderscheidend element is ten opzichte van niet-familiebedrijven. Deze lange termijn visie en de identiteit als familiebedrijf maakt dat twee op de drie respondenten overtuigd zijn dat dit een troef is om medewerkers aan te trekken en vooral te houden in deze tijden van schaars talent. Opvallend is dat alle familiebedrijven (100% van de respondenten) absoluut overtuigd zijn dat familiale waarden de voorwaarde bij uitstek zijn om de continuïteit te garanderen. “Hier willen wij zeker verder op insteken” aldus Koen Hendrix. “Het is leuk om vast te stellen dat familiebedrijven best trots zijn op de toegevoegde waarde die zij creëren voor de maatschappij en ook op de kwaliteit van hun werk. Het sociaal kapitaal en de uitbouw van goede relaties met alle stakeholders past helemaal in de ‘sociale identiteitstheorie’ die al uit eerder academisch onderzoek werd blootgelegd. Een belangrijke theorie overigens die zorgt voor een goede verankering van de familiebedrijven in de regio.”
FAMx: expertenblog
Het is nu net deze verankering van de familiebedrijven in Limburg die VKW Limburg en het Expertisecentrum Familiebedrijven drijft om hier verder hun schouders onder te zetten. “Met heel wat familiale overdrachten in het verschiet en de zoektocht naar de continuïteit en lange termijn vinden wij het als werkgeversorganisatie belangrijk om onze knowhow en expertise ter beschikking te stellen van alle familiebedrijven in Limburg en daarbuiten”, aldus voorzitter Marc Meylaers en gedelegeerd bestuurder Ruben Lemmens. “Daarom ook dat we recent het team van ons Expertisecentrum verder versterkten om onze dienstverlening richting familiebedrijven nog verder uit te breiden.”
Vandaag lanceert het Expertisecentrum Familiebedrijven een compleet nieuwe blog over familiebedrijven die kennis van experten bundelt en familiebedrijven een spiegel wil voorhouden en een kompas wil aanreiken over welke richting ze moeten inslaan.
Koen Hendrix: “Een speciaal ontwikkelde smartblog en in het bijzonder onze ‘FamX’ rubriek bundelt de deskundigheid en visies van tal van experten en familiale ondernemers in expertenartikels en in korte filmpjes. Dit helpt familiebedrijven de juiste keuzes te maken in hun weg naar continuïteit.” Diverse experten delen hun opgedane kennis en tips: professoren en deskundigen, opvolgers of overlaters, maar evenzeer experten en toppers zoals Ronnie Leten (ex-Atlas Copco en nu chairman van Ericsson) die zijn visie deelt over de rol van de familiale of niet-familiale leider of over de rol van de onafhankelijke voorzitter in de raad van bestuur. Heel wat andere toppers, zoals Alain Laurent Verbeke en anderen zitten nog in the pipeline. Zo wil het Expertisecentrum op een boeiende manier voor elk familiebedrijf, klein of groot, een juiste spiegel voorhouden en zinvolle continuïteitstips geven.
Klik hier om de smartblog te bezoeken!
Meld je zeker aan op de nieuwsbrief om steeds op de hoogte te worden gehouden over nieuwe tips en suggesties van experten die geregeld op de blog zullen verschijnen.
Voor meer informatie kan u contact opnemen met:
Koen Hendrix
directeur
VKW Limburg
Expertisecentrum Familiebedrijven
tel. 011 24 95 03
koen.hendrix@vkwlimburg.be