Jonge ondernemers het vuur aan de schenen leggen van meer ervaren en gevestigde collega's. Dat is het concept van de 'Start-up Battles' van VKW Limburg. Voor jonge ondernemers zijn de battles de kans om binnen te kijken bij een bedrijf dat de start-up fase al een ontgroeid is. Het gevestigde bedrijf krijgt nieuwe, soms onverwachte, inzichten in ruil.
"Wij willen de rollen omkeren en gevestigde ondernemers de kans geven om hun businessmodel of een specifieke uitdaging voor te leggen aan start-ups" zegt Raf Sluismans.
HET CONCEPT
Op basis van een uitgebreide intake over het bestaande businessmodel, wordt een briefing gemaakt voor de start-ups. Deze beschrijft het strategische vraagstuk zo nauwkeurig mogelijk. Als voorbereiding op de battle wordt deze briefing (na ondertekening van een NDA) aan de jonge wolven toegestuurd zodat ze zich al kunnen inlezen. Op de bijeenkomst zelf is er eerst ruimte voor vraag en antwoord tussen gevestigd bedrijf en jonge wolven. Behalve het vuur aan de schenen leggen van de bewezen ondernemer, wordt er ook van de jonge wolven verwacht dat ze komen met suggesties over hoe zij het zouden aanpakken, mochten ze in de schoenen van het gevestigde bedrijf staan. Net deze discussies zijn erg verrijkend voor beide partijen. De voorbereiding en begeleiding van de battles gebeurt door Jochen Barth van CER10dipity. De selectie van jonge wolven loopt in samenwerking met Limburg Start Up.
Wil jij je businessmodel ook eens laten uitdagen door jonge wolven?
Neem dan contact op met Raf Sluismans, directeur Cresco VKW Limburg, raf.sluismans@vkwlimburg.be
