75 Limburgse bedrijfsleiders stimuleren jonge generatie voor ondernemen tijdens 150 gastlessen
Op maandag 15 januari 2018 gaf Chokri Mahassine op Onze-Lieve-Vrouw Sint-Aloysius in Zepperen (Sint-Truiden) het startschot van de achtste editie Ondernemers voor de Klas, het grootste onderwijsproject tussen scholen en bedrijven in Vlaanderen. De organisator van Pukkelpop sprak er met 50 laatstejaarsleerlingen over het belang van ondernemerschap en ondernemingszin. Bedoeling is jongeren een beter beeld te geven van wat ondernemen en werken in een onderneming betekent, ze uit te leggen welke vaardigheden belangrijk zijn op de werkvloer, maar vooral om ze goesting te doen krijgen om ondernemend te zijn. Ondernemers voor de Klas is destijds opgericht door VKW Limburg en wordt nu georganiseerd door Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo). In totaal maken 350 ondernemers en bedrijfsleiders de jonge generatie warm voor ondernemenschap.
Chokri Mahassine, organisator van Pukkelpop, gaf de jongeren een duidelijke boodschap mee: “Ondernemen heeft in mijn leven voor een wonderlijke dynamiek gezorgd. Je moet als ondernemer in volle wind gaan staan, wat enerzijds risico’s en verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Ondernemen is durven en doen. Volg, zeker in het begin, je buikgevoel. Neem risico’s. Het maakt het leven zo veel rijker en veelzijdiger. En laat je steeds omringen door een goed team. Laat je omringen door mensen die beter zijn in hun vak dan jij.”
“Met Ondernemers Voor de Klas geven we ondernemerszin en ondernemerschap echt een concreet en menselijk gezicht”, aldus Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg, de werkgeversorganisatie die destijds initiatiefnemer was van het Ondernemer voor de Klas-project. “De persoonlijke verhalen van bedrijfsleiders inspireren onze jongeren en schetsen de competenties die op de bedrijfsvloer nodig zijn in een duidelijke context. Het is fantastisch dat zoveel drukbezette ondernemers en bedrijfsleiders zich met plezier vrijmaken om hun ervaringen te delen. Getuigenissen die bij die jongeren echt zullen blijven kleven. En waarbij ze meteen getriggerd worden zelf ook het ondernemerschap te overwegen.”
“Ondernemers voor de Klas is een andere grote actie van Vlajo waarbij we het Vlaamse onderwijs meer ondernemend willen maken’, zegt Peter Coenen, directeur van Vlajo. “Samen met Chokri Mahassine zullen 350 ondernemers, bedrijfsleiders- en professionals de komende acht weken in heel Vlaanderen 700 gastlessen geven aan laatstejaarsleerlingen uit het secundair onderwijs en studenten hoger onderwijs. En de affiche is er eentje om u tegen te zeggen: grote namen zoals o.a. Herman Van de Velde (Van de Velde Group), Bart Claes (JBC), Martine Reynaers (Reynaers Aluminium), Fons Leroy (VDAB), Karel Cardoen (Cardoen) en Francis De Nolf (Roularta Media Group) zullen de jongeren onderdompelen in de ondernemerswereld. Met Ondernemers voor de Klas worden ruim 13.000 jongeren bereikt.”