Brouwerij Cornelissen en Hoogmartens Wegenbouw laureaten ‘Excellent Familiebedrijf’ 2019-2020

dinsdag 04 december 2018

Onderscheiding lauwert beste familiebedrijven en poneert hen als inspirerende rolmodellen

Ambassadeur Excellent Familiebedrijf is een vernieuwende onderscheiding die de beste familiebedrijven uit onze provincie lauwert en neerzet als inspirerende rolmodellen. De onafhankelijke expertenjury onder leiding van prof. dr. Wim Voordeckers van UHasselt selecteerde uit de kandidaten twee familiebedrijven die zich gedurende twee jaar ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ mogen noemen: Brouwerij Cornelissen uit Opitter en Hoogmartens Wegenbouw uit Opglabbeek. Twee parels van familiebedrijven waar een goede bedrijfscultuur, eigenaarsvisie en uitstekende familiale relaties hand in hand gaan.  Bij de selectie baseerde de jury zich op de resultaten van een diepgaande en academisch onderbouwde vragenlijst.  Beide bedrijven worden gelauwerd tijdens het Family Business Event van VKW Limburg op maandag 10 december.

Het Expertisecentrum Familiebedrijven van VKW Limburg, dat al ruim 13 jaar familiebedrijven ondersteunt in hun verdere professionalisering, organiseert samen met het Research Center for Entrepreneurship and Family Firms van de de UHasselt  voor de tweede keer de ‘Ambassadeurs Excellent Familiebedrijf’. Een onderscheiding die de beste familiebedrijven lauwert en poneert als inspirerende rolmodellen. De onafhankelijke expertenjury selecteerde uit de bedrijven die kandideerden twee familiebedrijven die zich gedurende twee jaar ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ mogen noemen. Hierbij baseerde de jury zich op de resultaten van een diepgaande en academisch onderbouwde vragenlijst.  Naast experten inzake familiebedrijven maken ook top familiale ondernemers Herman Van de Velde, gedelegeerd bestuurder Van de Velde, Joost Callens, CEO van Durabrik en Wim Claes van The Java Coffee Company deel uit van de jury die onder leiding staat van professor dr. Wim Voordeckers van de UHasselt.

Brouwerij Cornelissen uit Opitter en Hoogmartens Wegenbouw uit Opglabbeek mogen zich ‘Excellente Familiebedrijf 2019-2020’ noemen. Dit in opvolging van drukkerij Haletra, bouwbedrijf Haex en Group Vandersanden.  Zij worden op maandag 10 december gelauwerd tijdens het Family Business Event van VKW Limburg in Thor Park Genk. Zij ontvangen de nodige tools om deze onderscheiding met trots uit te dragen en fungeren het komende jaar als inspirerende rolmodellen in een actief lerend netwerk om zo andere familiebedrijven te inspireren ook verder te professionaliseren.

“In Limburg is bijna 80% van de ondernemingen een familiebedrijf. Zij vormen meer dan ooit de ruggengraat van onze economie. De professionalisering van familiebedrijven is cruciaal voor hun continuïteit en een vlotte overdracht naar een volgende generatie en dat leidt tot de duurzame verankering van familiebedrijven in Limburg”, zegt Koen Hendrix, directeur VKW Limburg & Expertisecentrum Familiebedrijven, dat al 13 jaar familiebedrijven maximaal ondersteunt in al hun scharniermomenten.  “Familiebedrijven die dit goed aanpakken en bewust zijn van hun familiale status presteren beter dan niet-familiebedrijven in dezelfde sector. Net hierop speelt ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ in”, aldus nog Koen Hendrix.

De gekozen ‘Ambassadeurs’ mogen gedurende twee jaar het ‘Excellent Familiebedrijf’-logo uitdragen op al hun communicatiekanalen en –dragers. Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder VKW Limburg: “Deze twee ambassadeurs zijn beiden bedrijven waar een goede bedrijfscultuur, eigenaarsvisie en uitstekende familiale relaties hand in hand gaan. Hier met trots mee kunnen uitpakken, zal ongetwijfeld een extra troef zijn, zowel richting klanten, leveranciers en andere stakeholders als richting huidige en eventuele toekomstige medewerkers”.

De jury legt de lat erg hoog. Juryvoorzitter prof. dr. Wim Voordeckers: "Na een financiële screening beoordeelden we de kandidaturen op alle elementen van het professionaliseringsproces van het familiebedrijf.  Hoogmartens en Brouwerij Cornelissen kwamen als beste bedrijven uit de bus. Zij zijn niet alleen financieel gezond, beide ondernemingen slagen er ook in om de familie en het bedrijf op een succesvolle manier aan elkaar te linken. Ze installeren corporate en familiale governance mechanismen en investeren in goede managementstructuren en een mensgericht beleid. Daarnaast ontwikkelen ze een strategische visie om het bedrijf naar een volgende groeifase te brengen. Ze kijken daarbij verder dan de landsgrenzen zonder de lokale markt uit het oog te verliezen. Het familiale karakter spelen ze uit als een competitief voordeel en in het traject dat ze afleggen, is professionalisering de rode draad. Het zijn ook mooie voorbeelden van lerende organisaties waar ideeën met potentieel niet onderaan de prioriteitenlijst blijven hangen."

“Dat de lat hoog ligt, ligt in de lijn van het DNA van VKW Limburg. We zijn immers op zoek naar parels van familiebedrijven die de nationale toetssteen doorstaan”, besluit Koen Hendrix nog.

De 2 laureaten reageren erg fier op deze erkenning zo blijkt uit hun eerste reactie. Tom Hoogmartens: “Het maakt ons trots te weten dat we een professioneel gerund familiebedrijf zijn.” Jef Cornelissen: “Ons familiale karakter dragen we uit als een competitief voordeel. Dit label kan dat alleen maar versterken.”