Wetenschappelijk is bewezen dat bedrijven die zich bewust profileren met sterke familiewaarden en een lange termijn visie, beter presteren dan niet-familiebedrijven in dezelfde sector. Wanneer medewerkers zich kunnen identificeren met het familiebedrijf en de waarden van de familie, gaan ze zich beter inzetten en beter presteren. ‘Fier een familiebedrijf te zijn’ leidt ook tot een sterkere identiteit bij de andere stakeholders zoals aandeelhouders, klanten en leveranciers.
Net daarom stimuleerde VKW Limburg familiebedrijven om hun trots te tonen en zich expliciet te ‘outen’ als familiebedrijf. Koen Hendrix, directeur VKW Limburg & het Expertisecentrum Familiebedrijven dat al méér dan een decennia familiebedrijven ondersteunt in hun verdere professionalisering: “In de aanloop naar ons Family Business Event, een ode aan het familiebedrijf, en de tweede editie van ‘Familielaan 16’, een jaarlijkse uitgave van, voor en door het familiebedrijf riepen we onze familiebedrijven op zich expliciet te outen als trotse familiebedrijven. Die oproep leverde spontaan 65 positieve reacties op. Een onverhoopt succes, maar tegelijkertijd ook een bewijs dat familiebedrijven zich meer en meer bewust zijn van hun sterktes. En terecht.”
VKW Limburg voorzitter Marc Meylaers: “Maar liefst 70% van alle Limburgse bedrijven is een familiebedrijf. Als zij zich meer en meer bewust worden van hun sterktes en zich ook echt ‘outen’ als familiebedrijf, wordt onze regio er economisch en sociaal alleen maar sterker van. Wij zijn dus op onze beurt trots op al deze familiebedrijven.”
