VKW Limburg krijgt regelmatig meldingen van leden die gelukkig meestal alert zijn en collega-ondernemers willen waarschuwen, maar in het slechtste geval effectief slachtoffer zijn geworden van misleidende of bedrieglijke handelspraktijken. Die praktijken kunnen in diverse vormen: misleiding door een aanbod er als een factuur te laten zien, bedrog met beroepengidsen of reclame-inlassingen, bedrog rond bescherming van domeinnamen of geregistreerde merken/octrooien tot het in de kleine lettertjes trachten aansmeren van langdurige contracten.
Afgelopen maandag lanceerden minister van Economie en Consumenten Kris Peeters en de FOD Economie een nieuw meldpunt voor dit soort praktijken: meldpunt.belgie.be . Slachtoffers of bedrijven (en consumenten) van wie de rechten niet werden gerespecteerd kunnen er hun probleem melden en krijgen dan een advies op maat over hoe ze hun rechten kunnen afdwingen. Na analyse van uw melding kunnen de bevoegde diensten dan een verder onderzoek instellen.
Ook VKW Limburg kan als tussenpersoon klacht indienen.
Wij raden onze leden die dergelijke praktijken opmerken of hier slachtoffer van werden hoe dan ook aan om:
1) in ieder geval niets te betalen
2) uw medewerkers attent te maken op deze (en andere) vormen van bedrog
3) een goede controleprocedure te voorzien inzake betaling van facturen
4) ook zelf steeds klacht in te dienen bij de FOD Economie - economische inspectie via het nieuwe meldpunt meldpunt.belgie.be
Op de website van de FOD economie zelf wordt ook een overzicht gegeven van gekende bedrieglijke handelspraktijken zoals o.m. de registratie van domeinnamen, beroepengidsen en reclameinlassingen. Ook een lijst van gekende betrokken firmanamen wordt hier vermeld.