VKW LIMBURG WIL ERKENNING VAN VERBREDING VOLLEDIGE E313 EN E314 NAAR 2x3 RIJSTROKEN ALS PRIORITAIR VLAAMS INFRASTRUCTUURPROJECT
Werkgeversorganisatie VKW Limburg reageert tevreden op de aankondiging door minister van Mobiliteit Ben Weyts dat de geplande spitsstrook vanaf Wilsele wordt doorgetrokken tot Aarschot, zoals zij vorig jaar vroeg. Ook het blijkbaar in de goede richting evoluerende onderzoek naar spitsstroken tussen Lummen en Beringen is goed nieuws. VKW Limburg vindt de aanleg van bijkomende spitsstroken prima, maar benadrukt dat dit slechts een opstap kan zijn naar een volledige opwaardering van de E313 en E314 met drie rijstroken over de gehele lengte tussen Limburg en Brussel/Antwerpen. Dat dient een prioritair Vlaams infrastructuurproject te worden.
De problemen op de E313 en E314 beperken zich al lang niet meer enkel tot de gekende spitsuren: de verkeersdrukte is ook daarbuiten en in feite de hele dag door erg groot. Als er zich een ongeval voordoet, zit alles voor uren vast, met grote economische schade tot gevolg. Daarom blijft VKW Limburg zeer uitdrukkelijk pleiten om de hoofdverbindingen tussen Limburg en zowel Brussel als Antwerpen over de volledige lengte op te waarderen tot 2 x 3 rijstroken vanaf Lummen.
Al in 2009 bleek uit een studie van het Vlaams Verkeerscentrum dat de modernisering tot een volwaardige autosnelweg van 2x3 rijstroken de enige fundamentele oplossing vormt voor de fileproblematiek waarmee de Limburgse bedrijven en pendelaars dagelijks worden geconfronteerd. Méér dan de hoogste tijd dus om de dit ook zwart op wit uit te tekenen, te plannen en uit te voeren, zo stelt VKW Limburg.
De Limburgse werkgeversorganisatie vraagt de dringende uitwerking van een totaalvisie op infrastructurele verbreding van de E313 en de E314 als een prioritair Vlaams infrastructuurplan. Dat een dergelijke ombouw planning vergt en in fases zal gebeuren is uiteraard niet onlogisch, maar met de voorbereiding en concrete uitvoering mag geen seconde langer getreuzeld worden, aldus nog VKW Limburg.
De ervaring met reeds aangelegde spitsstroken leert dat deze in de avondspits enige verlichting voor het fileleed betekenen. Maar het blijven lapmiddelen die de dagelijkse ellenlange files die Limburgse bedrijven en burgers dienen te trotseren niet fundamenteel aanpakken. De nu aangekondigde langere spitsstrook levert ook géén oplossing voor de minstens zo grote problemen in de ochtendspits. In Nederland zijn de ervaringen met het aanleggen van spitsstroken al langer positief en het is goed dat Vlaanderen dit voorbeeld volgt. Maar hopelijk volgen we ook zo snel mogelijk het voorbeeld van datzelfde Nederland dat - met succes - fors blijft inzetten op infrastructuurinvesteringen en de verbreding van autosnelwegen.