Spitsstrook E314 is opstap, maar géén alternatief

vrijdag 26 februari 2016

MAAK VAN VERBREDING E313 EN E314 NAAR 2x3 RIJSTROKEN PRIORITAIR VLAAMS INFRASTRUCTUURPROJECT!

Werkgeversorganisatie VKW Limburg reageert tevreden op de aankondiging door minister Weyts dat de voorziene spitsstrook op de E314 tussen Wilsele en Rotselaar in 2017 eindelijk concreet gepland wordt. De aanleg van bijkomende spitsstroken is prima, maar mag niet meer zijn dan een opstap naar een effectieve opwaardering en verbreding van de E313 en E314 tussen Limburg en zowel Brussel als Antwerpen tot volwaardige autosnelwegen. Reeds in 2009 bleek uit een studie van het Vlaams Verkeerscentrum dat enkel de modernisering tot een volwaardige autosnelweg van 2 x 3 rijstroken een fundamentele oplossing vormt voor de fileproblematiek waarmee de Limburgse bedrijven en pendelaars dagelijks worden geconfronteerd. Méér dan de hoogste tijd dus om de verbreding van de E313 en E314 eindelijk zwart op wit uit te tekenen, te plannen en uit te voeren! 

De ervaring met de reeds aangelegde spitsstroken leert dat deze – althans tijdens de avondpendel – enige verlichting voor het fileleed betekenen, maar ook niet meer dan dat. De aankondiging door minister Weyts van planning van de aanleg van de spitsstrook op de E314 tussen Wilsele en Rotselaar/Holsbeek is dan ook goed nieuws. Beter nieuws nog zou een doortrekking tot Aarschot zijn. In Nederland zijn de ervaringen met het aanleggen van spitsstroken al langer positief en het is goed dat Vlaanderen dit voorbeeld volgt. Maar hopelijk volgen we nu ook zo snel mogelijk het voorbeeld van datzelfde Nederland dat intussen fors inzet infrastructuurinvesteringen en op de verbreding van autosnelwegen

Want hoe dan ook blijven spitsstroken - weliswaar welgekomen - lapmiddelen die echter de problematiek van de dagelijkse ellenlange files die Limburgse bedrijven en burgers dienen te trotseren niet fundamenteel aanpakken. Bovendien beperkt het probleem zich vandaag niet meer enkel tot de gekende spitsuren: de drukte op beide autosnelwegen is tegenwoordig ook daarbuiten en in feite de hele dag erg groot. En als er zich een ongeval of pech voordoet, zit alles voor uren vast. 
Uit de studie van het Vlaams Verkeerscentrum eind 2009 bleek dat enkel de modernisering tot een volwaardige autosnelweg van 2 x 3 rijstroken een fundamentele oplossing vormt. Daarom blijft VKW Limburg zeer uitdrukkelijk pleiten om de autosnelweg die de verbinding vormt tussen Limburg en zowel Brussel als Antwerpen over de volledige lengte op te waarderen tot 2 keer 3 rijstroken vanaf Lummen. 

Dat dient te gebeuren door de uitwerking van een brede visie op infrastructurele ombouw en verbreding van de E313 en de E314 als een prioritair Vlaams infrastructuurplan naar voor te schuiven. Dat dit planning nodig heeft en in fases zal gebeuren is niet onlogisch, maar met de volledige uitwerking en de uitvoering mag geen seconde langer getreuzeld worden. Er is geen enkele reden om hiermee langer te wachten!