MAAR GOEDERENVERVOER NIET UIT HET OOG VERLIEZEN !
VKW Limburg reageert tevreden op het nieuws dat Vlaams Minister-president Geert Bourgeois de spoorverbinding Hasselt-Neerpelt als prioriteit nummer 1 naar voor schuift in het kader van het nieuwe NMBS-investeringsplan. VKW Limburg pleit al lang voor de reactivering van Spoorlijn 18, die nu steeds meer op het voorplan komt als een van de drie snelle verbindingen binnen het Spartacusplan. VKW Limburg waarschuwt echter om het goederenvervoer niet uit het oog te verliezen. Deze lijn is immers ook van groot belang voor bedrijven in het kader van de reactivering van de IJzeren Rijn. Bij de inrichting van het nieuwe spoor zal daar dan ook maximaal rekening mee dienen gehouden te worden zodat beiden, personen- en goederenvervoer, in combinatie mogelijk zijn.
Reactivering IJzeren Rijn
Minister-president Bourgeois herhaalde gisteren bij de bespreking van het SALK-plan in de Commissie Algemeen Beleid van het Vlaams Parlement ook dat de regering tegen 2017 een tracéstudie laat uitvoeren rond de reactivering van de IJzeren Rijn. Ook dat is een dossier waar VKW Limburg al heel lang voor pleit, voor zover het ook Limburg zelf ten goede zal komen. Jos Stalmans, gedelegeerd bestuurder VKW Limburg: “De IJzeren Rijn is niet alleen voor de Antwerpse haven van belang, maar biedt in de eerste plaats Limburg grote kansen. Ze zou een belangrijke ontlasting vormen voor de bijna continu dichtgeslibde E313 van en naar Antwerpen. En is een conditio sine qua non om de unieke Limburgse voorraad bedrijventerreinen die in Noord-Limburg klaarligt te kunnen ontwikkelen en te valoriseren.”
Samen met de overige Limburgse sociale partners heeft VKW Limburg hier echter steeds twee essentiële voorwaarden aan gekoppeld: de reactivering van de Spoorlijn 18, als aan- en afvoerlijn voor goederen naar Midden-Limburg en de uitbouw van een goederenoverslagstation in Noord-Limburg (Lommel-Overpelt). “Want anders zou de IJzeren Rijn voor Limburg enkel lasten betekenen, zonder dat we er de vruchten van kunnen plukken”, aldus nog Jos Stalmans.
Ook goederenvervoer
De voorbije jaren is steeds meer geopperd om de uitvoering van de Spartacuslijn 3 niet via tram maar via spoor te laten verlopen en dit via diezelfde Spoorlijn 18. VKW Limburg vindt dit een prima optie waarvan we hopen dat die snel ook effectief zal ingeschreven worden als prioriteit in het nieuwe NMBS-investeringsplan. Jos Stalmans: “Het zou echter een voor Limburg kapitale fout zijn om dit enkel vanuit het perspectief van personenvervoer te bekijken en daarbij het goederenvervoer uit het oog te verliezen.” Bij de concrete uitvoeringsmodaliteiten (tracé, bedding, …) van een reactivering pleit VKW Limburg er dan ook met aandrang voor om naast personenvervoer ook goederenvervoer mee te nemen en op zijn minst steeds als optie open te houden.