VKW Limburg lanceert samen met UHasselt 'Ambassadeur Excellent Familiebedrijf'

vrijdag 16 december 2016

Vernieuwende en onderbouwde onderscheiding lauwert beste familiebedrijven en poneert hen als inspirerende rolmodellen

Het Expertisecentrum Familiebedrijven van VKW Limburg, dat al 12 jaar familiebedrijven ondersteunt in hun verdere professionalisering, lanceert samen met de UHasselt de ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’. Een vernieuwende onderscheiding die de beste familiebedrijven lauwert en poneert als inspirerende rolmodellen. Een deskundige en onafhankelijke jury selecteert uit de kandidaten maximaal 3 familiebedrijven die zich gedurende 2 jaar ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ mogen noemen. Waarbij de jury zich baseert op de resultaten van een diepgaande en academisch onderbouwde vragenlijst. Naast experten inzake familiebedrijven maken ook top familiale ondernemers Herman Van de Velde, gedelegeerd bestuurder Van de Velde en Joost Callens, CEO van Durabrik deel uit van de jury.  Begin 2017 worden de eerste ‘Ambassadeurs’ bekendgemaakt tijdens een Family Event. De gekozen ‘Ambassadeurs’ krijgen de nodige tools aangereikt om deze onderscheiding met trots uit te dragen en worden ingezet als inspirerende rolmodellen in een actief lerend netwerk van familiebedrijven die verder willen professionaliseren.

In België zijn meer dan drie kwart van de ondernemingen in familiehanden en samen realiseren ze een derde van de totale toegevoegde waarde in ons land. In Vlaanderen, en meer in het bijzonder in Limburg, is zelfs bijna 80% van de ondernemingen een familiebedrijf. Meer dan ooit vormen zij de ruggengraat van onze economie.

12 jaar geleden al richtte VKW Limburg zich specifiek op familiebedrijven en dit samen met de UHasselt. “Voor VKW Limburg was het toen al duidelijk dat de professionalisering van onze talrijke familiebedrijven cruciaal is voor hun continuïteit en een vlotte overdracht naar een volgende generatie.  Waarbij we ook oog hebben voor de duurzame verankering van familiebedrijven in Limburg”, zegt Koen Hendrix, directeur bij VKW Limburg en initiatiefnemer van het Expertisecentrum Familiebedrijven, de nieuwe benaming voor het vroegere Limburgs Platform Familiebedrijven (LPF). Centraal staat de maximale ondersteuning van familiebedrijven tijdens alle scharniermomenten die zij doormaken.   Van professionalisering tot groei en internationalisering. Van transformatie van businessmodellen en strategie tot het werken met een niet-familiale CEO en zelfs een management buy-out of buy-in.

VKW Limburg telt in zijn Expertisecentrum Familiebedrijven intussen heel wat hierop afgestemde producten en diensten. “Hiervoor werken wij intensief samen met tal van experten en academici, onder meer van de UHasselt, waaronder professoren Wim Voordeckers, Frank Lambrechts, Walter Hendriks en decaan Piet Pauwels. Experten die graag hun passie voor en academische kennis over familiebedrijven met ons delen”, aldus Koen Hendrix.

Professionaliseren is de rode draad doorheen elk scharniermoment van een familiebedrijf. Familiebedrijven die dit goed aanpakken en bewust zijn van hun familiale status presteren beter dan niet-familiebedrijven in dezelfde sector. Net hierop speelt dit nieuwe initiatief ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ in.

Gedurende meer dan een jaar heeft het Expertisecentrum Familiebedrijven van VKW Limburg samen met de UHasselt dit initiatief voorbereid en uitgewerkt. Professoren Wim Voordeckers en Frank Lambrechts:  “Wij willen vooral bereiken dat de Ambassadeurs terecht trots zijn om een erg professioneel gerund familiebedrijf te zijn. En dat zij willen functioneren als rolmodel in een lerend netwerk om zo andere familiebedrijven te inspireren en te stimuleren hetzelfde niveau te bereiken en ook te willen streven naar dit ambassadeurschap.“ 

De gekozen ‘Ambassadeurs’ mogen gedurende 2 jaar het ‘Excellent Familiebedrijf’-logo uitdragen op al hun communicatiekanalen en –dragers. Denk maar aan website, briefwisseling, vacatures, tot de eventuele camionettes toe. “De Ambassadeurs zullen bedrijven zijn waar een goede bedrijfscultuur, eigenaarsvisie en uitstekende familiale relaties hand in hand gaan. Hier met trots mee kunnen uitpakken, zal ongetwijfeld een extra troef zijn, zowel richting klanten, leveranciers en andere stakeholders als richting huidige en eventuele toekomstige medewerkers”, aldus nog Koen Hendrix.

Zowel voor het invullen van de vragenlijst als bij de toetsing door de jury wordt de lat hoog gelegd. “Dit ligt in de lijn van het DNA van VKW Limburg. We zijn immers op zoek naar parels van familiebedrijven die de nationale toetssteen doorstaan. Belangrijke voorwaarde hierbij is ook de financiële analyse als olympisch minimum”, besluit gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg Ruben Lemmens.

CONTACT

   Koen Hendrix
   directeur VKW Limburg
   coördinator Expertisecentrum Familiebedrijven
   tel: 011 24 95 03
   gsm: 0476 28 23 04
   email: koen.hendrix@vkwlimburg.be