Haex, Haletra en Vandersanden Ambassadeur Excellent Familiebedrijf 2017-2018

vrijdag 19 mei 2017

VERNIEUWENDE EN ONDERBOUWDE ONDERSCHEIDING LAUWERT BESTE FAMILIEBEDRIJVEN EN PONEERT HEN ALS INSPIRERENDE ROLMODELLEN

Tijdens een druk bijgewoond Family Business Event maakte VKW Limburg samen met de UHasselt de eerste ‘Ambassadeurs Excellent Familiebedrijf’ bekend. Ambassadeur Excellent Familiebedrijf is een vernieuwende onderscheiding die de beste familiebedrijven lauwert en poneert als inspirerende rolmodellen. De deskundige en onafhankelijke jury selecteerde uit de kandidaten 3 familiebedrijven die zich gedurende 2 jaar ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ mogen noemen: drukkerij Haletra uit Houthalen-Helchteren, bouwbedrijf Haex uit Meeuwen-Gruitrode en steenfabriek Group Vandersanden uit Bilzen. Stuk voor stuk bedrijven waar een goede bedrijfscultuur, eigenaarsvisie en uitstekende familiale relaties hand in hand gaan.  Bij hun selectie baseerde de jury zich op de resultaten van een diepgaande en academisch onderbouwde vragenlijst. 

Het Expertisecentrum Familiebedrijven van VKW Limburg, dat al 12 jaar familiebedrijven ondersteunt in hun verdere professionalisering, lanceert samen met het Research Center for Entrepreneurship and Family Firms van de de UHasselt de ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’. Een vernieuwende onderscheiding die de beste familiebedrijven lauwert en poneert als inspirerende rolmodellen. Een deskundige en onafhankelijke jury selecteert uit de vele bedrijven die mee kandideerden maximaal drie familiebedrijven die zich gedurende 2 jaar ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ mogen noemen. Hierbij baseert de jury zich op de resultaten van een diepgaande en academisch onderbouwde vragenlijst.  Naast experten inzake familiebedrijven maken ook top familiale ondernemers Herman Van de Velde, gedelegeerd bestuurder Van de Velde en Joost Callens, CEO van Durabrik deel uit van de jury die onder leiding staat van professor dr. Wim Voordeckers van de UHasselt.

Tijdens een  druk bijgewoond Family Business Event in Molenheide werden vandaag de eerste ‘Ambassadeurs’ bekendgemaakt. Haletra, Haex en Group Vandersanden mogen zich ‘Excellent Familiebedrijf 2017-2018’ noemen. Zij krijgen  de nodige tools aangereikt om deze onderscheiding met trots uit te dragen en worden ingezet als inspirerende rolmodellen in een actief lerend netwerk om zo andere familiebedrijven te inspireren en te stimuleren ook verder te professionaliseren.

“In Limburg is bijna 80% van de ondernemingen een familiebedrijf. Zij vormen meer dan ooit de ruggengraat van onze economie. De professionalisering van familiebedrijven is cruciaal voor hun continuïteit en een vlotte overdracht naar een volgende generatie en dat leidt tot de duurzame verankering van familiebedrijven in Limburg”, zegt Koen Hendrix, directeur bij VKW Limburg en coördinator van het Expertisecentrum Familiebedrijven, dat al 12 jaar familiebedrijven maximaal ondersteunt in al hun scharniermomenten.  “Familiebedrijven die dit goed aanpakken en bewust zijn van hun familiale status presteren beter dan niet-familiebedrijven in dezelfde sector. Net hierop speelt dit nieuwe initiatief ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ in”, aldus nog Koen Hendrix.

De gekozen ‘Ambassadeurs’ mogen gedurende 2 jaar het ‘Excellent Familiebedrijf’-logo uitdragen op al hun communicatiekanalen en –dragers. Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder VKW Limburg: “Deze drie ambassadeurs zijn stuk voor stuk bedrijven waar een goede bedrijfscultuur, eigenaarsvisie en uitstekende familiale relaties hand in hand gaan. Hier met trots mee kunnen uitpakken, zal ongetwijfeld een extra troef zijn, zowel richting klanten, leveranciers en andere stakeholders als richting huidige en eventuele toekomstige medewerkers”.

Zowel voor het invullen van de vragenlijst als bij de toetsing door de jury wordt de lat hoog gelegd. Juryvoorzitter professor Wim Voordeckers: “We hebben erg veel aandacht besteed aan de opstelling van een diepgaande en academisch sterk onderbouwde vragenlijst. En ook bij de toetsing door ons als compleet onafhankelijke jury werd de lat bewust hoog gelegd.”

“Dit ligt in de lijn van het DNA van VKW Limburg. We waren immers op zoek naar parels van familiebedrijven die de nationale toetssteen doorstaan. Belangrijke voorwaarde hierbij is ook de financiële analyse als olympisch minimum”, besluit Koen Hendrix nog.

Klik hier voor het volledige persbericht met de motivatie van de jury.

Klik hier voor de bedrijfsfilmpjes van de drie ambassadeurs.

Klik hier voor het fotoverslag van het eerste Family Business Event.